Print

Bön: Själens andetag

“Bön är ett hjärta som öppnar upp för YAH som för en vän. Inte för att det är nödvändigt för att meddela YAH vad vi är, utan för att vi ska kunna ta emot Honom.
Bön leder inte YAH till oss, utan tar oss upp till Honom.”


(Ellen G. White, Steps to Christ, p. 94, YAH's Namn tillagt)

skilsmässa

En färsk expertstudie, publicerad av Fox News 2012, hävdade att den främsta orsaken till skilsmässa är ett sammanbrott av kommunikationen mellan partner. Äktenskapsrådgivare förstår att utan kommunikation så finns det ingen förståelse. Utan förståelse finns det ingen sympati och i slutändan ingen kärlek. Detsamma gäller för vår relation med vår himmelske Fader. En nära, intim relation med Honom kräver också kommunikation. Som en inspirerad författare uttryckte det: “Bön är själens andetag. Det är hemligheten bakom andlig kraft. Inga andra medel för nåd kan ersätta den och bevara själens hälsa. Bön för med sig hjärtat i omedelbar kontakt med livets källa och stärker den religiösa erfarenhetens ben och muskler."1

Yahuwah* är allvetande och allvis. Han har inget behov av att Hans jordbundna barn ber till Honom. Den som har lovat: “Det skall ske att innan de ropar skall Jag svara, medan de ännu talar skall Jag höra.” (Jesaja 65:24) har inget behov av att få höra något! Han är allvetande – Han vet allt! Det finns ingenting du kan säga till Yahuwah som Han inte redan vet. Det är inte syftet med bönen.

Bönens betydelse finns inte i överföringen av information från ditt hjärta till Yahuwahs öron. Bön är viktig eftersom det är vad vi behöver. Yahuwah älskar oss redan. Men vår känsla av närhet till Yahuwah, vårt förtroende för Hans löften, vår tro på Hans kärlek, är alla kopplade till att upprätthålla vår del av en nära relation med Honom.

familjEn normal, känslomässigt frisk förälder älskar redan sitt barn. Spädbarnet, som saknar mer mogen förståelse, känner inte automatiskt för föräldern samma djup av känslor som föräldern känner för barnet. Denna känsla i barnets hjärta utvecklas med tiden. Eftersom barnets behov av mat, en ren blöja, sömn, och komfort tillgodoses som svar på sina skrik, formas ett förtroende att mamma och pappa alltid kommer att vara där för att tillgodose för ens behov. När barnet sedan växer fördjupas förtroendet för sina föräldrar till tacksamhet när föräldrarnas anmärkningar uppmärksammas. Tacksamheten väcker i sin tur kärleken.

Som en kärleksfull, gudomlig förälder förstår Yahuwah denna process i det växande förälder / barnförhållandet. Under sin resa till det utlovade landet fördes Israels barn upprepade gånger i svåra, rent av farliga situationer. Oändlig visdom, allsmäktig Kärlek, tillät dessa olika omständigheter för att vända folkets hjärtan till Honom. Det var Yahuwahs plan att när de fördes in i svårigheter det inte fanns någon utväg till så skulle de ropa till Honom om hjälp och Han skulle befria dem. Detta gjorde Han upprepade gånger. Allt från att dela havets vatten, till att förvandla otjänligt vatten till gott, till att ge manna och vatten i 40 år i ett torrt och öde land. När folket upprepade gånger upplevde befrielser som svar på bön så skulle deras tro, tacksamhet, och kärlek växa.

Samma sak gäller idag. Yahuwah är intimt bekant med alla detaljer av ditt liv. Han känner dina dolda kamper och Han har förberett de nödvändiga medlen för att ge dig styrka, mod, vishet - vad du än behöver. Men det är nödvändigt att du sätter ord på detta i bön.

Fanns det inte underverk som gjordes av Kristus och Hans apostlar? Samma barmhärtiga Frälsare lever idag, och Han är lika villig att lyssna till bönen som när Han vandrade synligt bland människor. Det naturliga samarbetar med det övernaturliga. Det är en del av Yahuwahs plan att ge oss, som svar på trons bön, det som Han inte skulle skänka såvida vi inte frågade.2

Genom att alltså lägga vår tillit och vårt förtroende inför den gudomliga tronen så har vi ständig försäkran om Hans stora kärlek till oss när vi är vittnen till besvarad bön.

Genom naturen och uppenbarelsen, genom Hans försyn, och genom Hans Andes inflytande talar Yahuwah till oss. Men dessa räcker inte; vi behöver också hälla ut våra hjärtan inför Honom. För att ha andligt liv och energi måste vi ha en faktisk [interaktiv kommunikation] med vår himmelske Fader. Våra sinnen kan dras mot Honom; vi kan meditera om Hans gärningar, Hans barmhärtighet, Hans välsignelser; men detta är inte i full mening att kommunicera med Honom. För att kommunicera med Yahuwah måste vi ha något att säga till Honom om våra faktiska liv.

Bön är ett hjärta som öppnar upp för Yahuwah som för en vän. Inte för att det är nödvändigt för att meddela Yahuwah vad vi är, utan för att vi ska kunna ta emot Honom. Bön leder inte Yahuwah till oss, utan tar oss upp till Honom.3

Himlen väntar med längtan på att få skänka mänskliga barn dyrbara gåvor. Men när man närmar sig den gudomliga nådens tron så är det viktigt att fråga genom tro.

Om någon av er brister i visdom skall han be till Yahuwah, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden. En sådan människa skall inte tänka att hon kan få något av Yahuwah, splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar. (Jakobsbrevet 1:5-8)

Bön är ett så viktigt inslag i ett livligt, hälsosamt andligt liv att det faktiskt var ett av de ämnen som undervisades i profeternas skolor.

ERKÄNN

Det är viktigt att i varje bön erkänna Yahuwahs majestät, kraft, gudomlighet, och Hans kärlek till oss. När vi sätter ord på vår tacksamhet och erkännande av Hans makt och barmhärtighet, leds vi till att ÄLSKA Honom. “Lovad vare Elohim!” (Psalm 68:36) Erkännande och tillbedjan ökar vårt förtroende för Hans obegränsade kraft såväl som Hans oändliga kärlek.

BEKÄNN

bekännelseBekännelse försätter dig, den bedjande, i rätt relation till den Allsmäktige. Det finns ingen plats för stolthet när man närmar sig den Allsmäktige. Alla våra verk, prestationer som mänsklig stolthet förnöjer sig i, ses som det intet det är när vi, i ånger, knäfaller inför den eviga tronen och bekänner våra synder.

Det finns vissa villkor under vilka vi kan förvänta oss att Yahuwah kommer att höra och besvara våra böner. En av de första av dessa är att vi känner vårt behov av hjälp från Honom. ... Hjärtat måste vara öppet för Andens inflytande, annars kan YAHs välsignelse inte tas emot.

Vårt stora behov är i sig ett argument och vädjar vältaligt för oss. Men Yahuwah ska sökas för att göra dessa saker för oss. Han säger, “Bed och ni skall få”, och “Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade Honom för oss alla, hur skulle Han kunna annat än också skänka oss allt med Honom?” (Matteus 7:7; Romarbrevet 8:32)

Om vi ser orättfärdigheten i våra hjärtan, om vi håller oss fast vid någon känd synd, så kommer Yahuwah inte att höra oss; men bönen från den botfärdige, ångerfulla själen accepteras alltid. När alla kända felaktigheter har rättats kan vi tro att Yahuwah kommer att besvara våra framställningar. Vår egen förtjänst kommer aldrig att vinna oss YAHs fördel; det är Yahushuas värdighet som kommer att rädda oss, Hans blod som kommer att rena oss; ändå har vi ett arbete att göra för att uppfylla villkoren för acceptans.4

TACKSÄGELSE

“Du behöver vägledning från ovan. Lita på Fadern av hela ditt hjärta och Han kommer aldrig att förråda ditt förtroende. Om du kommer att be om hjälp från Yah så ber du inte förgäves. För att uppmuntra oss att ha förtroende och tillit kommer Han nära oss genom sitt heliga ord och ande och söker på tusen sätt att vinna vår konferens. Men i ingenting gläds Han mer än att ta emot de svaga som kommer till Honom för styrka. Om vi hittar hjärta och röst att be så kommer Han att ha ett öra att höra och en arm att rädda.

“Det finns ingen gång då Yahuwah har gömt sitt ansikte för sitt folks böner. När alla andra resurser misslyckades var Han en hjälp i varje nödsituation. Yah välsigne dig, du fattige, du slagne, du sårade själ. Klamra sig fast vid Hans hand; håll fast. Han kommer att ta dig, dina barn, och alla dina sorger och bördor om du bara kastar dem alla på Honom.”

(E.G. White, This Day with God, s. 194. Namn tillagda.)

Med Himmelrikets alla rikedomar som utgjutits för att rädda syndare och underlätta för dem på vägen genom tårarnas dal så borde alla förena hjärta och röst i att återgälda beröm och tacksägelse till Yahuwah. Erkännandet av mottagna välsignelser inspirerar oss med tacksamhet, kärlek, och mer tro på vår kärleksfulla himmelske Fader att möta våra behov som Han har lovat.

Ska alla våra andliga övningar bestå i att fråga och ta emot? Ska vi alltid tänka på våra behov och aldrig på de fördelar vi får? Ska vi vara mottagare av Hans barmhärtighet och aldrig uttrycka vår tacksamhet till YAH, aldrig berömma Honom för det Han har gjort för oss? Vi ber långt ifrån för mycket och ofta drar vi oss från att tacka. Om Yahuwahs kärleksfulla vänlighet väckte mer tacksägelse och beröm så skulle vi ha mycket mer kraft i vår bön. Vi skulle överflödas mer och mer av Yahuwahs kärlek och ha haft mer att berömma Honom för. Du som klagar över att Yahuwah inte hör dina böner, ändra din nuvarande ordning och blanda in beröm i dina framställningar. När du tänker på Hans godhet och barmhärtighet kommer du att upptäcka att Han kommer att beakta dina önskemål.

Be, be ärligt och utan upphör, men glöm inte att tacka. Det är varje Yahuwahs barns sak att rättfärdiga Hans karaktär. Du kan förstora Yahuwah; du kan visa kraften som är i upprätthållande nåd.5

FÖRBÖN

Det är först efter att ha erkänt att din Skapare är god, erkänt att du är ovärdig och återgäldar tack för Hans gränslösa godhet och barmhärtighet som att det är lämpligt att gå i förbön. Det tidigare erkännandet, bekännelsen, och uttryckandet av tacksamhet tjänar till att inspirera till större tro som är avgörande när man begär ännu större gåvor.

Hebreerbrevet förklarar: “Utan tro är det omöjligt att behaga Honom, för den som kommer till Yahuwah måste tro att Han är det och att Han belönar dem som omsorgsfullt söker Honom." (Hebreerbrevet 11: 6) eller, som Yahushua sade: “Därför säger Jag till er, allt ni ber om när ni ber, tro att ni har fått det och ni kommer att få dem.” (Markus 11:24)

Håll dina önskemål, din glädje, dina sorgar, dina bekymmer, och din rädsla inför Yahuwah. Du kan inte belasta Honom; du kan inte trötta ut Honom. Han som räknar hårets hår är inte likgiltig sina barns behov. “Yahuwah är rik på kärlek och barmhärtighet." (Jakobsbrevet 5:11) Hans hjärta berörs av våra sorgar och till och med våra yttranden om dem. Ta till Honom allt som förvirrar sinnet. Ingenting är för stort för Honom att bära, för Han upprätthåller, Han styr över alla universums affärer. Ingenting som på något sätt berör vår fred är för litet för Honom att märka. Det finns inget kapitel i vår erfarenhet för mörkt för Honom att läsa; det finns ingen förvirring som är alltför svår för Honom att lossa. Ingen katastrof kan hända den minsta av Hans barn, ingen ångest trakassera själen, ingen glädjehälsa, ingen uppriktig bön fly undan läpparna, som vår himmelske Fader inte är fullt medveten om, eller som Han inte omedelbart är intresserad av. “Han helar de hjärtkrossade och förbinder deras sår.” (Psalm 147: 3) Förhållandet mellan Yahuwah och varje själ är lika distinkt och fulla som om det inte fanns någon annan själ på jorden att dela Hans vakthållning med, ingen annan själ som Han gav sin älskade son för.6

Paulus instruktioner till Thessalonikerna är lika viktiga i dag som när de först gavs. Han sade: “Var alltid glada, be oavbrutet och tacka Yah under alla livets förhållanden. Detta är Yahs vilja med er i Yahushua.” (1 Thessalonikerbrevet 5: 16-18) Detta är ett positivt bud från Yahuwah. Om det efterlevs kommer tron att växa och leda till allt effektivare böner som Yahuwah glädjer sig att svara på.

bönYahushua uppmuntrade sina anhängare att be, för deras böner hördes i himlen:

Jag säger er: Be och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Finns det bland er någon far som skulle ge sin son en orm när han ber om en fisk, eller en skorpion när han ber om ett ägg? Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber Honom? (Lukas 11:9-13)

Vi får inte bara be i Kristi namn utan genom inspiration av den Helige Ande. Detta förklarar vad som menas när det sägs att Anden “själv ber för oss med suckar utan ord.” (Rom. 8:26) Sådana böner som Yahuwah tycker om att svara. När vi med inriktning och intensitet andas in en bön i Kristi namn, finns det i den här intensiteten ett löfte från Yahuwah att Han håller på att besvara vår bön “som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker.” (Efesierbrevet. 3:20)7

Bön är avgörande för en personlig relation med Frälsaren. De sorgligaste orden som någonsin kommer höras av mänskliga öron är när Frälsaren vid Andra Ankomsten säger: “Jag har aldrig känt er. Gå bort från Mig.” (se Matteus 7:23) Nu är det dags att bekantas med Frälsaren. Den älskvärda inbjudan är fortfarande vår och väntar bara på att accepteras: “Närma dig Yahuwah så kommer Han att närma sig dig.” (Jakobsbrevet 4: 8)

Utveckla en vital, kärleksfull, och tillförlitlig relation med Fadern och Sonen nu! I Himmelen kommer de relationer som påbörjats på jorden att fortsätta för att där hitta sitt djupaste, sannaste uttryck. Börja idag att gå med YAH som Enok gjorde.


* Alla citat använder Faderns och Sonens korrekta Namn.

1 E. G. White, In Heavenly Places, s. 83.

2 E. G. White, The Great Controversy, s. 525.

3 E. G. White, Steps to Christ, s. 93.

4 Ibid., s. 95.

5 E. G. White, Testimonies for the Church, Vol. 5, s. 317.

6 White, Steps to Christ, s. 101.

7 E. G. White, Christ’s Object Lessons, s. 147.