Print

Det mest kraftfulla löftet i Universum!

Skrifterna innehåller ett löfte som är det mest kraftfulla som någonsin har givits.
Tyvärr är det få som känner till det, fastän det står mitt framför näsan på dem.

Jag har en hemlighet som jag vill dela med dig. Det är egentligen inte en hemlighet. Informationen finns där för alla som är villiga att leta efter den. Men kunskapen har medvetet dolts och har därför gått förlorad. Hemligheten är: det gudomliga namnet innehåller universums mest kraftfulla löfte.

Satan har gömt detta löfte och döljer det under de generella titlarna herre och gud - titlar som också gäller hedniska gudar.

Yahuwah vill att de löften som innefattas i Hans namn ska vara kända och användas. Därför uppmanar Skrifterna upprepade gånger de troende till att “åkalla Yahuwahs namn” (1 Krönikeboken 16:8). Alla som gör det lovas ett svar (Psalm 50:15). Det beror på att det finns kraft där! Ett löfte! Ett löfte utformat för att bemöta varje behov som kan uppstå.

Ett ovanligt namn

Skaparen är den ursprungliga källan till allt liv. Hans namn, även om det är ovanligt, beskriver Hans status som den Allsmäktiga Självexisterande. Hans namn är ett verb som beskriver varande. Varande-verb innefattar: är, var, vara, varande, och varit. Alla dessa gäller perfekt för Han som är och var och alltid kommer att vara.

Vid den brinnande busken frågade Moses vem han skulle säga hade skickat honom. Svaret översatt till svenska är: “Jag är den Jag Är. Och han sade vidare: Så skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er.” (2. Mosebok 3:14)

Det faktiska ordet är dock helt enkelt: var. "Var! Var! Säg att Var har skickat mig till er.”

Var, på hebreiska, är hayah.

Kraft i namnet!

hayah

 

Det finns kraft i det gudomliga namnet. Ett forntida krigsrop i Korea var just “Hayah!”. Än idag lärs människor som studerar kampsport att ropa “ha-yah” för att öka deras slag och sparkars fysiska kraft.

Yahuwahs profeter förstod också kraften i det gudomliga namnet. I 1 Mosebok 12:2 sa Yahuwah till Abram: ”Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse.”

Abram var redan välsignad, så [Yahuwahs] uttalande gav honom en framtida välsignelse. Användningen av hayah i dessa versrader förklarar den faktiska frigörelsen av kraft, så att slutförandet säkrades - Abram kommer att välsignas eftersom [Yahuwah] har förordnat det.

Profeterna använde hayah för att projicera [Yahs] ingripande i framtiden. Genom att använda detta verb betonade de ... den underliggande gudomliga kraften som kommer att påverka dem ... När förbund ingicks mellan två parter inkluderade formlerna vanligtvis hayah.

En av de mest diskuterade användningarna av hayah förekommer i 2 Mosebok 3:14 där [Yah] berättar för Mose om sitt namn. Han säger: JAG ÄR (Hayah) DEN JAG ÄR (Hayah).

Eftersom det gudomliga namnet ... [Yahuwah] var väl känt sedan tidigare ... verkar denna uppenbarelse betona att den Gud [Eloah] som ingick förbundet, var den Gud som höll detta förbund. Så 2 Mosebok 3:14 är mer än en simpel identitetsförklaring: "JAG ÄR DEN JAG ÄR"; det är en förklaring att Han har gudomlig kontroll över allt.1

Detta är hemligheten till kraften dold i det gudomliga namnet, och det är det som förvandlar namnet till det mest kraftfulla löftet i universum.

Löftet i Namnet

Jesaja 55:11 avslöjar det häpnadsväckande faktum att Yahs ord innehåller kraften att göra vad det säger: "Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det."

Denna kunskap, i kombination med kraften som är inneboende i det gudomliga namnet, kommer att låsa upp alla himmelens skatter och släppa loss gudomens kraft på uppdrag av den ödmjuka efterföljaren, som genom tro håller fast vid det gudomliga löftet och liksom Jakob som brottades med ängeln, vägrar att ge upp.

För läkning - fysisk, mental, eller emotionell; för skydd; för förlåtelse, rening, och återställning; för att övervinna synden ... för bokstavligen allt du behöver är det gudomliga namnet självt ett löfte du kan hävda. Och kraften att uppfylla detta löfte finns i själva ordet!

Det var så universum skapades. Yahs kraftfulla namn användes upprepade gånger.

David förklarar hur världen skapades: “Hela jorden må frukta Yahuwah, alla som bor i världen må bäva för honom. Ty han sade och det blev till, han befallde och det stod där.” (Psalm 33:8-9) Och det Han talade om, och om, och om igen var Hans namn.

Ljus … VAR!
Ljus var.

Torr mark … VAR!
Torr mark var.

Växter … VAR!
Växter var.

Allt som finns skapades genom gudomlig kraft som kommunicerades via det gudomliga namnet.

Hävda löftet

bön

Det är därför Yahuwah inte kan ljuga. Om något inte fanns tidigare så gör det det så snart Han sagt det.

Detta är också anledningen till att vi ska åkalla Yahuwahs namn. Detta är hur vi ska övervinna i kampen mot synd. Bokstavligen allt du behöver för liv, hälsa, lycka, och hjälp för att övervinna synd finns i kraften i det gudomliga namnet.

Hans namn, Var, tillsammans med ditt behov, blir ett löfte som kommer att uppfyllas när du hävdar det genom tro.

Så vad behöver du? Hans ord till dig är:

Detta är vad det innebär att man åkallar Yahuwahs namn. Eftersom Yahuwahs ord innehåller själva kraften som kallade universum till existens så blir samma ord, som uttalas i tro av de som lever i total överlåtelse till Hans vilja, en självuppfyllande profetia.

Så när du åkallar Yahuwahs namn, när du låter din tro fatta tag i löftet i namnet, så uppfylls Hans ord för dig. Paulus förstod detta kraftfulla koncept. I Hebreerbrevet 11 förklarade han: "Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser."

Yahushua sade: "Och vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen." (Johannes 14:13) Detta är inte något gudomlig hasardspel: säg det och få det. Som alltid ges Yahs löften på villkoret att man lyder Hans uppenbarade vilja.

Detta kraftfulla löfte är emellertid Yahs avsedda medel för övervinnande. När din tro fattar att kraften att fullfölja löften finns i själva Yah-ordet så kommer du att veta att du kan förklara det och att det då är så, inte på grund av någon godhet i dig, utan på grund av vem Han är: Skaparen; och vad Han är: din Fader som älskar dig.

Åkalla Yahuwahs namn. Han vill att du ska! Hans ord till er lyder: “Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Bed och ni skall få, för att er glädje skall vara fullkomlig.” (Johannes 16:24)

skäggig man som ber


1 Hayah, The New Strong’s Expanded Dictionary of Bible Words.